درمان تنگی کانال نخاعی،درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی
نوشته شده توسط : ادمین

درمان تنگی کانال نخاعی،درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی

تنگی کانال نخاعی زمانی رخ می دهد که فضای داخل ستون فقرات خیلی کوچک باشد. این می تواند باعث فشار بر روی نخاع و اعصابی شود که از ستون فقرات عبور می کند.تنگی کانال نخاعی یکی از بیماری هایی است که در بیشتر مواقع در ناحیه گردن و کمر خود را نشان می دهد . درمان تنگی کانال نخاعی با توجه به محل تنگی و شدت علائم تعیین می شود.

اگر علائم بیمار خفیف باشد یا علائمی نداشته باشد، غربالگری منظم ممکن است کافی باشد. علاوه بر این، برخی از روش هایی که باید در خانه اعمال شوند نیز می توانند موثر باشند.در صورتیکه درمان های خانگی موثر نباشند  ممکن است از داروها و فیزیوتراپی استفاده شود. مجدداً، اگر هیچ یک از این روش ها مفید نباشد، ممکن است نیاز به مداخله جراحی باشد.برای درمان آن باید به بهترین دکتر فوق تخصص ستون فقرات مراجعه کرد.

انواع تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاعی داری انواع متخلفی است. این انواع براساس محل تنگی کانال نخاعی به دو نوع تقسیم می شوند.

تنگی کانال نخاعی گردن

تنگی کانال نخاعی گردن

ساختار گردن انسان به گونه ای می باشد که از هفت مهره گردنی تشکیل شده است. در بین این مهره ها معمولا اعصاب نخاعی گردنی وجود دارد. زمانی که فضای بین استخوانی کم می شود. این اعصاب تحت فشار قرار می گیرد و باعث می شود فرد به تنگی کانال نخاعی دچار شود. این نوع از تنگی نخاعی نیز دارای انواع مختلفی است که می توانند اعصاب مرکزی، محیطی و یا مخلوط را به شدت تحت تأثیر قرار دهند.

همچنین بهتر است بدانید در بیشتر مواقع تنگی کانال نخاعی گردن نشانه آرتروز گردن می باشد. و توانایی دارد علائم عصبی زیادی در فرد به وجود آورد. البته گاهی اوقات دیسک گردن نیز می تواند باعث ایجاد چنین مشکلی شود. اما برای این که بتوانید بدانید دچار چنین بیماری شدید یا نه؟ باید حتما به یک جراح فوق تخصص دیسک و ستون فقرات مراجعه کنید تا پزشک با تجویز آزمایشات و سی تی اسکن های مختلف بیماری شما را تشخیص دهد. گاهی اوقات درد تنگی کانال نخاعی به گونه ای زیاد است که حتی فرد نمی تواند کار های روزانه خود را نیز انجام دهد.

تنگی کانال نخاعی کمر

نوع دیگری از تنگی کانال نخاعی تنگی کانال نخاعی کمر می باشد. این نوع از بیماری زمانی رخ می دهد که تنگی فاصله بین مهره های پایین کمر به وجود می آید. در چنین مواقعی عصب کمر به شدت تحت فشار قرار می گیرد و بیمار احساس درد فراوانی دارد. چون در این ناحیه اعصاب محیطی وجود دارد و همه تحت تاثیر قرار می گیرند. معمولا همراه با علائم بسیار مختلفی است. گاهی اوقات علت اصلی بروز چنین بیماری دیسک کمر می باشد. در چنین مواقعی باید بیمار حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کند تا بتواند بهترین روش را برای درمان دریافت کند.

عوامل تنگی کانال نخاع

علل تنگی کانال نخاع به چند عامل بستگی دارد. ما برای این که شما با این علت ها آشنا شوید چند مورد از آنها را در اینجا بیان کرده ایم.

کوتولگی

این اختلال ژنتیکی بر رشد استخوان در سراسر بدن از جمله ستون فقرات تاثیر می گذارد. همین امر موجب می شود افراد کوتوله معمولا به تنگی کانال نخاعی دچار شوند.

تنگی مادر زادی کانال نخاعی

یک ناهنجاری هنگام تولد که به عنوان تنگی مادر زادی نخاعی شناخته می شود، کانال نخاعی را مجبور می کند کوچکتر از حد متوسط ​​باشد. چنین افرادی از همان بدو تولد به این بیماری دچار می شوند و تقریبا مجبور می شوند درد زیادی را تحمل کنند.

پیر شدن

افزایش سن شایع ترین علت تنگی کانال نخاعی است. بافت و استخوان های ستون فقرات ممکن است با افزایش سن شروع به ضخیم شدن کنند و به اعصاب فشار وارد کنند. افرادی که به مرحله میانسالی و یا پیری می رسند بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به چنین بیماری هستند در صورت مشاهده هر گونه علائمی باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا بیماری آنها پیشرفته نشود.

پوکی استخوان

هنگامی که غضروف محافظ انتهای استخوان ها به مرور زمان از بین می رود، باعث می شود افراد به تنگی کانال نخاعی دچار شوند.  این بیماری می تواند هر مفصلی را تحت تاثیر قرار دهد، اغلب در دست ها، زانوها، باسن و ستون فقرات ظاهر می شود. بنابراین افرادی که دچار پوکی استخوان هستند ممکن است با مرور زمان و با پیشرفت بیماریشان به چنین بیماری نیز مبتلا شوند. به همین خاطر به هیچ وجه نباید از چکاپ بدن خود غافل شوند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان این شکل خاص از آرتریت است که بر ستون فقرات تاثیر می گذارد. و منجر به التهاب مداوم می شود که می تواند باعث ایجاد خارهای استخوانی شود. چنین بیماری یکی از علت های شایع ابتلا به بیماری تنگی نخاعی در افراد می باشد.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که منجر به التهاب مزمن مفاصل و سایر نواحی بدن می شود. چنین بیماری تاثیر بسیار زیادی بر ابتلا افراد به بیماری تنگی کانال نخاعی می گذارد.

اسکولیوز

این انحنای غیر طبیعی ستون فقرات ناشی از برخی اختلالات ژنتیکی، ناهنجاری در سیستم عصبی یا عوامل ناشناخته است. چنین بیماری معمولا در افراد کمی وجود دارد. اما همین افراد کم نیز در بیشتر مواقع به خاطر این بیماری به تنگی کانال نخاعی دچار می شوند.

آسیب های ستون فقرات

شکستگی استخوان یا فتق دیسک ممکن است باعث شود. مهره ها یا قطعات استخوانی اعصاب نخاعی را تحت فشار قرار دهند. همانگونه که می دانید زمانی که اعصاب نخاعی تحت فشار قرار گیرند تنگی کانال نخاعی به وجود می آید.

تومورهای ستون فقرات

این تومورهای غیر طبیعی بافتی می توانند در کانال نخاعی ایجاد شوند. می توانند باعث تورم و تغییر رنگ استخوان اطراف شوند. چنین تومور هایی در بیشتر مواقع باعث ابتلای فرد به تنگی کانال نخاعی می شوند.

روشهای درمانی تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاعی را می توان با موارد زیر درمان کرد

فیزیوتراپی

بیماری تنگی کانال نخاعی ممکن است در بعضی از افراد پیشرفته نباشد. در چنین مواقعی معمولا تشخیص پزشک برای درمان استفاده از فیزیوتراپی و برخی تمرینات خاص می باشد. انجام چندین جلسه فیزیوتراپی تا حد زیادی به درمان چنین بیماری و کاهش درد آن کمک می کند.

تزریقات و داروها

تزریق استروئیدها در نزدیکی ریشه های عصبی در ستون فقرات می تواند التهاب و درد را کاهش دهد. علاوه بر این، برخی شل کننده های عضلانی، ضدالتهاب ها یا داروهای مسکن ممکن است علائم مرتبط با تنگی نخاع را تسکین دهند.

جراحی

اگر فیزیوتراپی به نتایج مطلوب منتهی نشود یا وضعیت بیمار بدتر شود، ممکن است نیاز به مداخله جراحی باشد. دو نوع جراحی اساسی برای درمان تنگی نخاع وجود دارد که شامل: تثبیت و رفع فشار میشوند.

جراحی تثبیت یک تکنیک جراحی مانند فیوژن ستون فقرات است که در آن مهره ها ثابت می شوند و از حرکت آنها جلوگیری می شود. برای مواردی که حرکت باعث درد می شود، گزینه درمانی خوبی است، زیرا مهره ها را در وضعیتی نگه می دارد که به اعصاب فشار وارد نمی کند.

جراحی رفع فشار شامل ایجاد فضای بیشتری برای اعصاب و رفع فشار آنها می شود. این ممکن است شامل یک یا چند فناوری باشد که از جمله آنها می توان به مواردی مانند: فورامینوتومی، که در آن مسیرهای عرضی مهره ها باز می شوند، لامینکتومی، که در آن معابر افقی مهره ها باز می شوند ولامینکتومی، که در آن صفحه استخوانی اطراف ستون فقرات به طور کامل برداشته می شود اشاره کرد.مجتمع پزشکی جلفا یکی از بهترین کلینیک مغز و اعصاب در تهران می باشد.

درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی

درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی

همانگونه که میدانید برای درمان بیماری تنگی کانال نخاعی روش های مختلفی وجود دارد. بسیاری از افراد علاقه ندارند که برای درمان این بیماری به جراحی روی آورند. به همین خاطر به دنبال پیدا کردن راهی هستند تا بتواند بدون جراحی بیماری خود را درمان کنند. اگر شما نیز جز این افراد هستید. بنابراین باید انتخاب روش درمانی شما توسط پزشک متخصص و با توجه به پیشرفت و ناحیه آسیب دیده صورت بگیرد. روش های درمانی غیر جراحی زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد که بعضی از آنها شامل: تزریق دارو و فیزیوتراپی می شوند.

درمان قطعی تنگی کانال نخاعی

تا کنون برای تنگی کانال نخاعی درمان قطعی پیدا نشده است. اما امروزه روش های درمانی زیادی به وجود آمده اند که کمک میکنند روند پیشرفت این بیماری بسیار کند شود. اینگونه از روش ها هم روش های جراحی هستند و هم روش های غیر جراحی. به همین خاطر دیگر نیاز نیست افرادی که به این بیماری دچار میشوند نگران باشند.

پیاده روی برای تنگی کانال نخاع

پیاده روی یکی از روش هایی است که کمک بسیار زیادی به بهبود و درمان تنگی کانال نخاع می کند. یکی از بهترین روش های درمانی این بیماری راه رفتن در آب می باشد. چون هنگامی که فرد در آب راه میرود عضلات کمر تقویت می شوند ودرد های ناشی از فشار وارد شده بر ستون فقرات و روی کمر بسیار کاهش پیدا می کنند و تسکین داده می شوند.

البته بهتر است بدانید پیاده روی برای افرادی که به تنگی کانال نخاع مبتلا هستند. باید به تشخیص پزشک باشد و چنین افرادی نباید تحت هیچ شرایطی بدون اطلاع پزشک اقدام به چنین کاری بکنند. چون در صورت لزوم پزشک ممکن است برای تقویت بدن بیمار بعضی از مکمل ها را تجویز کند.

همچنین بهتر است بدانید پیاده روی آرام برای درمان بیماری تنگی کانال نخاع بسیار مفید اما در صورتی که پیاده روی طولانی مدت باشد می تواند برای چنین افرادی بسیار مضر باشد. توجه داشته باشید که حتما باید نسبت به درمان این بیماری بسیار کوشا باشید. چون در صورتیکه که نسبت به درمان این بیماری بی توجه باشید با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهید شد.





:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: